FALSUL POGROM DE LA ABATOR

 

Profesorul universitar, dir. al Abatorului, Radu Ieftimovici, spulberă legenda comunistă privitoare la "pogromul" de la Abator din Ianuarie 194.

 

"Primele mistificări privind acest subiect, aparțin ziaristului sovietic Ehrenburg în 1945, (într-o conferință la Atheneu), aplaudat de Ion Călugăru, Mihail Sadoveanu, C. I. Parhon, Traian Săvulescu ș.a., dând mână liberă lui Nicolski și Draghici pentru exterminarea care a urmat. Au continuat cu acuze dl. Sandu David, președintele Uniunii Asociațiilor de Scriitori din Statul Israel, iar dintre români: Marin Preda, Sergiu Nicolaescu ș.a., au colaborat prin scenarii folclorice comuniste acuzând fără dovezi. În anul 1946, procuratura comunistă se ocupa de Abator. Sunt chemați toți medicii și muncitorii angajați la abator în anul 1941. Faptele sunt întoarse pe toate fețele, se caută neapărat vinovați sau țapi ispășitori, dar nu se găsesc și procuratura este obligată să închidă dosarul. Dintre cei audiați, doar măcelarul Horwat crede în pogrom, însă el nu era angajat al abatorului în 1941. În schimb, tinichigiul Segal, evreu, de bună ținută morală, prezent acolo în 1941, declară ca nu a existat nici un pogrom. Cel cu declarația falsă, măcelarul, după câteva luni a fost numit în postul de director al abatorului. Angajații Abatorului București, revoltați, au semnat o notă de protest împotriva mistificărilor pe aceasta temă în ziarele comuniste. Facsimilul acestui protest a fost înaintat ziarelor "Universul" și "Dreptatea", dar nu a mai fost publicat deoarece aceste ziare au fost reduse la tăcere" (Zaharia Marineasa - "Pogromul de la Abator", în Almanahul Gazetei de Vest - 1994, pag. 144). Iată, mai jos, dezmințirea angajaților de la Abator în anul 1941:

 

DEZMINȚIRE

 

"Subsemnații, medici veterinari și funcționari ai Abatorului Capitalei, luând cunoștință de articolele publicate de ziarele "România Liberă", "Tribuna Poporului" prin care se afirmă că în abatorul Capitalei au fost uciși ovrei, și de campania care se duce pe această temă, de natură să discrediteze instituția și oamenii ce o servesc, dăm cea mai categorică dezmințire, afirmațiunilor făcute și declarăm pe proprie răspundere că faptele enunțate mai sus sunt de domeniul fanteziei". Urmează semnaturile (37)

 

Facsimilul scrisorii și semnaturile (pentru cei interesați), au fost deja publicate în ziarul "Expres Magazin", Nr. 13, Aprilie 1992 (laolaltă cu declarațiile prof. univ. Radu Ieftimovici), cum și în Almanahul Gazetei de Vest - 1994). Documentul în original: vezi arhiva ziarului "Dreptatea".

 

"În afara acestor dezmințiri, se adaugă argumentul cel mai important care nu poate fi contestat: cartea Martiriul evreilor din România în 1940-1941, cuprinzând documente și mărturii, editată de Centrul de Studii al evreilor din România în anul 1991, cu un cuvânt înainte al Șefului rabin Moses Rosen, carte care are 327 pagini, din care 16 pagini cu fotografii, și în care nu se găsește nici un cuvânt despre existența vreunui abator. D-nii Norman Manea, Andrei Pippidi și istoricul Francisco Veiga (într-o istorie recentă, apărută la editura "Humanitas"), fiind vorba de o denigrare planificată, nu țin seama de aceste dovezi și continuă dușmănos cu acuzațiile asupra unor evenimente care nu au existat. Despre evreii morți în timpul zisei rebeliuni, acesta fiind un capitol separat, Cartea Neagră, editata în 1946 de Comunitatea evreilor din România, recunoaște condiția de beligeranți, adică cea de luptători a evreilor în răsturnarea regimului legionar și nu de simple victime ale antisemitismului; numărul evreilor fiind neînsemnat față de numărul legionarilor morți în evenimentele din Ianuarie 1941. Cercetând cu amănunțime evenimentele din timpul zisei rebeliuni, nu vom descoperi nicăieri vreo condamnare adusă vreunui legionar pentru fapta de a fi ucis un evreu, deși știm cu toții că Antonescu s-a luptat mult să descopere o astfel de probă incriminatorie. Se cunoaște de asemenea că legionarii au fost ocupați cu apărarea instituțiilor publice contra loviturii de stat antonesciene; în plus, ca și în Revoluția din 1989, ca de altfel în orice situații de aceeași factură, periferia orașului, prin elementele ei, își aduce o contribuție violentă și haotică". (Zaharia Marineasa - ibidem).